Hálózat létrehozása

Hálózat létrehozása

Hálózat létrehozása

EGY HÁLÓZAT FRANCHISE RENDSZERBEN VALÓ ELINDÍTÁSA
(részlet a Franchise vállalkozás c. könyv, “A Franchise hálózat felépítése” című fejezetéből – szerző: dr. Mandel Katalin)

A franchise hálózatok általános, legfontosabb jellemzője, hogy a szereplők, vagyis a rendszergazda és a csatlakozó partnerek, egyaránt a kölcsönös sikerérdekeltség jegyében dolgoznak. Mindannyian ugyanazt a terméket/szolgáltatást értékesítik, tehát egy partner sikere is a teljes hálózat hírnevét öregbíti.

Valamennyi franchise hálózatról elmondható, hogy a rendszert elindító cég, az átadó, nem szól bele a napi üzemeltetésbe, tehát a csatlakozó fél a koncepció által meghatározott minőség és jellegzetességek megőrzése mellett saját maga által vezetett, önálló vállalkozáshoz jut.

Egy hálózat franchise rendszerré való átalakítása a vállalkozás típusától, tevékenységi körétől függetlenül általános, egyértelmű kritériumok alapján vizsgálható.

A következő szempontok figyelembe vétele javasolt az átalakítás előtt:

• bevezetett, vagy jól bevezethető-e a termék/szolgáltatás, valamint a márka
• a vállalkozás, valamint annak termékei, szolgáltatásai iránti igény
• melyek a koncepció sajátosságai
• konkurencia vizsgálata
• célcsoportok meghatározása
• a know-how, a koncepció másolhatósága
• üzleti koncepció értékesíthetőségének felmérése
• mind az átadó, mind az átvevő számára nyereséges működés biztosíthatósága
• az átvevő sikeres működéséhez szükséges támogatás
• elérhetőek-e a vállalkozás folytatásához szükséges üzlethelyiségek
• a vállalkozás jogi környezetének tisztázása
• átfogó és jól működő rendszer átadásának képessége a csatlakozók számára
• az egyes egységek ellenőrzésének követelmény-rendszere
• kellő pénzügyi alap a fejlődő, növekvő franchise hálózat finanszírozására
• új csatlakozók felkutatásának, képzésének költségei
• a folyamatos fejlesztésre, hálózat megújítására fordítandó összeg éves lebontásban
• franchise hálózat üzemeltetésére szóló üzleti terv összeállítása

Amennyiben a hálózat tulajdonosa a kritérium rendszer vizsgálata után a franchise rendszerré való átalakítás mellett dönt, biztosítania kell az ehhez szükséges forrásokat, és a megfelelő változtatásokat a cég irányításában, szervezeti felépítésében. Le kell védenie a hálózat nevét, márkáját, logóját, el kell készítenie a szerződéseket, dokumentációkat, üzleti, oktatási, ellenőrzési terveket, a franchise kézikönyveket, illetve mindent, amire szükség bizonyulhat a hálózat franchise-ban való elindítását.

Cikkek

Miért lesz egy hálózatból franchise?

Interjú Nagy Andreával, a Party Point hálózat alapítójával. Franchising: már korábban is party kellékek forgalmazásával foglalkoztatok nagykereskedőként, miért döntöttetek végül a franchise mellett? Nagy Andrea:

Iratkozzon fel hírlevelünkre

Magyar Franchise Szövetség • H-1027 Budapest, Margit krt. 64/b • Telefon: +36 20 342 3342 • E-mail: titkarsag(kukac)franchise.hu