A partner kiválasztás egy hosszú, több lépcsőből álló folyamat. A rendszergazda a lehető legalaposabban szeretné szűrni a jelentkezőket, hogy a számára a legalkalmasabb átvevőt válassza ki. Azonban a kiválasztás nem egyoldalú folyamat, nagyon fontos, hogy az átvevő is készüljön az első találkozásra, a megismerkedés napjára, az úgynevezett Discovery Day-re. A rendezvény célja, hogy az átadó bemutassa a franchise koncepciót, megindokolja, miért jobb, mint a piaci ellenfelei. Ez egy kiváló lehetőség egyúttal az átvevő számára is, hogy megismerje a hálózatot, feltegye azokat a kérdéseket, ami alapján valós képet kaphat a rendszerről, megtudhatja, neki való-e az adott modell.
A találkozó előtt érdemes beszélni a jelenlegi átvevőkkel – általában a rendszergazda által kijelölt partnereket lehet felkeresni. Amennyiben van olyan korábbi átvevő, aki kilépett a hálózatból, a távozás okait is érdemes megismerni, hiszen csak így kaphatunk teljes képet a rendszerről. Fontos utána nézni, hogy a hálózat vagy a rendszergazda ellen volt-e/van-e bármilyen jogi eljárás, és ha igen, arra rákérdezni.
Az alábbiakban 23 kérdést gyűjtöttük össze, amit mindenképpen érdemes feltenni a Discovery Day-en az általunk kiszemelt hálózatnak, ill. annak képviselőinek:
- Meséljen a versenytársakról, különösképp azokról, akik jelen vannak a helyi piacon. Hogyan elemzik őket, mi garantálja a piaci előnyt?
- Milyen irányban fog változni/fejlődni a koncepció a jövőben? Milyen lesz a marketing?
- Hogyan reagál a hálózat a jelenlegi és jövőbeli piaci kihívásokra?
- Mit látnak legnagyobb veszélynek a piacon? (Ha erre nem kap választ érdemes gyanakodni.) Mit tartanak a legnagyobb lehetőségnek?
- Miként változik a piac? Kik jelentik a hálózat célcsoportját?
- Mi a koncepció sikerének a kulcsa? „Mit árul a hálózat?” (Például egy McDonald’s gyakorlatban hamburgert árusít. De szintén hozzá tartozik a portfoliójához a minőség, a gyors szolgáltatást, tiszta mellékhelyiséggel stb.)
- Hogyan változott a piac az elmúlt 5 éveben? Ezt hogyan élte meg a hálózat? Hogyan élték meg a riválisok?
- Kik a fő beszállítok?
- Hogyan tudják biztosítani a termékek stabil árát? Segít-e a rendszergazda az egység berendezéseinek beszerzésében?
- Milyen fejlesztéseket végeznek a hálózaton? Mennyit költenek fejlesztésre (a bevétel hány százalékát)?
- Melyek a hálózat által használt hatékony marketing eszközök? Melyik reklám ügynökséggel dolgoznak?
- Várható-e a közeljövőben változás a központ tulajdonosi körének összetételében?
- Mik a hálózat jövőbeli céljai? (közeli, távoli)
- Milyen komolyabb változások voltak a hálózatban az utóbbi 3 évben? Része ez-e egy nagyobb tervnek?
- Miben nyújt többet a hálózat konkurencáinál?
- Terveznek-e komoly változást a vezetésben?
- Hogyan támogatják az induló partnereket?
- Hogyan építik be az átvevő tapasztalatait a hálózatba?
- Milyen teljesítménymutatókat oszt meg a partnerekkel? Milyen módon teszi ezt?
- Miért nem mutat üzleti tervet? (amennyiben nem mutat)
- Egy átvevő arról számolt be, hogy … mit szól ehhez?
- Mi volt eddig a legnagyobb probléma? Mi okozta? Hogyan előzik a meg/kezelik a hasonlókat a jövőben?
- Mik a konkurens hálózatok erőségei, gyengeségei?