Leggyakoribb franchise-ba vetett tévhitek

Leggyakoribb franchise-ba vetett tévhitek

Leggyakoribb franchise-ba vetett tévhitek

A franchise üzleti modell egy már tesztelt, sikeresen működő üzleti modell-, illetve a hozzá kapcsolódó “egyedi, értékkel bíró” know-how átadásán alapul.  Az új vállalkozási lehetőséget keresők sokkal nagyobb biztonsággal indíthatnak el egy franchise-vállalkozást, mint ha egyedül, támogatás nélkül valósítanák meg a saját ötletüket. Egy franchise-vállalkozás biztosabb és könnyebb, azonban számos kötöttséggel is jár és rengeteg munkát igényel. Sokan tévesen mégis azt gondolják, hogy a kipróbált üzleti modell miatt a siker magától érkezik, ami sajnos nem igaz. Az alábbiakban összegyűjtöttük a leggyakoribb franchise-vállalkozás indításába vetett tévhiteket.

  1. Keveset kell dolgozni.
    Legalább ugyanannyit kell dolgozni mint egy önálló vállalkozás indításakor! Aki eddig egy általános munkahelyen dolgozott napi 8 órában, és azt is túlzónak találta, annak nem való a franchise! Itt annál is többet kell dolgozni. Induló vállalkozóként a munkaidő rugalmassá válik, ami az alkalmazottaktól nem várható el. Az olykor feltornyosuló feladatokra rámehetnek esték, vagy akár a hétvégék is. A franchise nem jelenti azt, hogy keveset kell dolgozni, pláne azt nem, hogy részmunkaidőben, vagy napi 4 órában is lehet azt végezni. Elképzelhető, hogy van olyan franchise, amely valóban nem igényel többet napi néhány óra munkánál, de a termékértékesítésen, betérő vásárlók kiszolgálásán alapuló koncepciók nem tartoznak ezek közé, ahogy rengeteg más franchise vállalkozás sem. Kitartó munkára, alázatra, türelemre és kitartásra van szükség a sikerhez, ezek hiányában a kudarc determinálva van. A franchise segítséget ad számos területen a vállalkozás sikeréhez, de a fő tevékenységeket az értékesítést, vagy a szolgáltatások nyújtását nem tudja más elvégezni az átvevő helyett.
  2. Nincs főnököm!
    Van főnököd. Nem munkajogi értelemben, de a franchise-vállalkozásban az átvevő nem tehet meg bármit. Aki korábban alkalmazottként dolgozott, és a kibírhatatlan főnökei miatt kezdene franchiseba, rossz lóra tesz! A helyzet itt sokkal élesebb. Hiszen nem csak egy munkaviszony a tét, hanem sokkal nagyobb: egy egész üzlet, amibe mindkét fél igen jelentős pénzt és energiát fektetett. Aki korábban soha nem állt alkalmazásban, nehezen viseli a kötöttségeket, alárendelt szerepet egy hierarchiában – nagyon alaposan fontolja meg, bele kíván-e vágni bármilyen franchise üzletbe! Itt kötöttségek sora várja az átadótól az ügyféligényekig.
  3. Nincs kockázat.
    Hatalmas a kockázat. A franchise a kockázatot sok szempontból csökkenti, de bizonyos szempontból még növeli is. Például amiatt, hogy bizonyos beruházásokra kötelez. Összességében tehát, mint bármilyen üzleti vállalkozás esetében, az üzleti kockázat minden esetben magas, és ezt a kockázatot teljes mértékben az átvevő viseli. Mérlegelni kell, hogy mekkora kockázatot kíván vállalni a remélt siker érdekében, és reálisan fel kell mérni a kudarc lehetőségét is. Mit fog tenni, ha az üzlet nem sikerül? Kizárólag annyit kockáztasson, amennyit el tud veszíteni – mert a siker sajnos itt sincs kódolva. Aki tart az üzleti kockázattól, annak nem való a vállalkozói lét – és erre a franchise sem gyógyír.
  4. Végre megvalósíthatom saját elképzeléseimet!
    Nem valósíthatod meg saját elképzeléseidet. Akinek elege van abból, hogy mindig, mindenben a főnökei utasításait kell követnie, eszébe se jusson a franchise vállalkozási formát választani! Ez ugyanis másról sem szól. A franchise lényege az állandóság. Egy igen gyakori irreális elvárás a franchise rendszergazdával szemben, hogy az átvevők véleménye alapján a koncepciót hajlandó legyen megváltoztatni. Különösen az új csatlakozók érzik úgy, hogy erre jogot is formálhatnak, valamiféle demokratikus döntéshozatali folyamat keretein belül. De a franchise nem így működik, a szerződésekben nem ez áll, hanem az, hogy az átvevő mindenben precízen követi a rendszergazda útmutatásait.
    A franchise egy rendkívül rugalmatlan szervezet, nem alkalmazkodik az átvevők igényeihez. Sok tekintetben még egy hagyományosan működő multinacionális nagyvállalatnál is rugalmatlanabb – hiszen bizonyos értelemben éppen rugalmatlanságra épül. Ezért javasolt előzetesen felmérni, hogy mindenben azonosulni tud-e azzal, ahogy az adott hálózat működik, mert nem fog tudni rajta változtatni.
  5. Nincs stressz.
    Hatalmas a stressz. Stabil családi háttér, jó egészségi állapot hiányában a stressz elviselhetetlenül magas. Akit a munkahelyén vagy vállalkozásában frusztrál a stressz, szorozza azt meg legalább hárommal, és úgy hozzon döntést, hogy kíván-e egy franchise-hoz csatlakozni. Ugyanis nem elég, hogy képes a vállalkozással járó általános stresszt kezelni, de plusz nyomást gyakorol rá a rendszergazda, az ügyfelek elvárásai sokkal magasabbak, mint egy átlagos családi vállalkozással szemben. Nem elég, hogy elvárják, hogy mindezt képes legyen kezelni, de még mindezen felül képesnek kell lennie a munkahelyen egy barátságos, vidám, jó légkört kialakítani és azt folyamatosan fenntartani.
  6. Nem rajtam múlik a siker.
    Kizárólag Rajtad múlik a siker. Ha valaki azzal a szándékkal kíván csatlakozni egy franchise üzlethez, hogy az garantálja a sikert, óriási tévedés áldozata lehet. Egy jó munkahely sikeres maradhat úgy is, ha valaki benne nem végzi el jól a rá bízott feladatokat. Egy hagyományos vállalkozás is eldöcöghet valahogy, ha az nem felel meg mindenben a legmagasabb követelményeknek. De egy franchise üzletben ez a hozzáállás kudarcra vagy ítélve, ha az átvevő nem képes tartósan, kivétel nélkül minden kötelezettségének eleget tenni.A franchise rendszergazda nem oldja meg a problémákat. Amikor egy munkatárs kilép, az átvevőnek kell új kollégát keresnie, majd gondoskodnia a betanításról. Ha rossz döntést hoz, az új alkalmazott (is) károkat fog okozni. Ha nem megy jól az üzlet, a problémát az átvevőnek kell megoldania. Ez is kötelező. Egy munkahelyen lehet azt mondani, hogy “ez, vagy az nem az én dolgom”. Egy saját vállalkozásban minden az “én dolgom”. A franchise részletesen definiál egy utat, amelyen az átvevőknek haladniuk kell. A franchise nem megkönnyíti ezen a téren az átvevők életét, hanem megnehezíti. Kényszerít a sikerre, méghozzá nagyon szigorúan.

    A kudarc az átvevő hibája. A rendszergazda hibája: ha a know-how-t nem dokumentálja, azt nem bocsájtja az átvevői rendelkezésére, nem segít az előírások értelmezésében, nem üzemeltet mintaegységet, ha a mintaegység szolgáltatásai kifogásolhatóak. Ezen túlmenően viszont minden más az átvevő hibája. A franchise nem megoldás, hanem lehetőség, aki kihasználja az sikeres lesz.

Cikkek

2024. évi Franchise díjak: 2 új kategóriában is várjuk tagjaink pályázatait

Idén 2 újabb kategóriával bővül a Magyar Franchise Szövetség által meghirdetett pályázatok köre.

Az “Arculat és design Díj” kategóriában Magyarország legszebb átvevői üzletét keressük, míg a “A legkedveltebb fiatal hálózat” kategóriában nyílt közönségszavazás eredményeként ítéljük oda majd a díjat.

Leggyakoribb franchise-ba vetett tévhitek

A franchise üzleti modell egy már tesztelt, sikeresen működő üzleti modell-, illetve a hozzá kapcsolódó “egyedi, értékkel bíró” know-how átadásán alapul.  Az új vállalkozási lehetőséget

Iratkozzon fel hírlevelünkre

Magyar Franchise Szövetség • H-1027 Budapest, Margit krt. 64/b • Telefon: +36 20 342 3342 • E-mail: titkarsag(kukac)franchise.hu