Hazánk számára is követendő példa lehet a német gazdaság, ahol az utóbbi tíz év alatt közel a háromszorosára növekedett a franchise szektor árbevétele.
Németországban egyre inkább divatba jön a franchise. Az alábbi ábra szemlélteti, hogy a német franchise gazdaság mekkora növekedést tudhat maga mögött az elmúlt évtizedben. Emellett jelentősen emelkedett az országban működő hálózatok-, az ezekhez kapcsolódó franchise partnerek-, valamint az egységekben dolgozó alkalmazottak száma is.
Milyen módon válhat valakiből franchise átvevő, s hogyan válasszanak személyiségüknek és elképzeléseiknek megfelelő franchise hálózatot? Ezekhez próbál néhány támpontot adni az alábbi érdekes, német összeállítás.
1. pont:
Gyakran a Singer Sewing Machine Company-t tekintik az első franchise hálózatnak, amely megfelelő tőke hiányában olyan módon hozta létre varrógép értékesítési hálózatát, hogy tovább értékesítette azok eladásának jogát.
2. pont:
A “franchising” kifejezés eredetét Franciaországban kell keresni. Eredeti jelentése, egyéni jogok és kiváltságok birtoklása.
3. pont:
A Német Franchise Szövetség tájékoztatása alapján világszerte több mint 12 000 franchise hálózat működik, minden gazdasági ágazatban egyre nagyobb teret nyer a franchise.
4. pont:
A világ legnagyobb franchise hálózata a világszerte több, mint 51 000 működő egységével a 7-Eleven kiskereskedelmi bolthálózat. A második helyet, a Subway gyorsétteremlánc foglalja el, amely 44.300 éttermével a legnagyobb gyorsétterem hálózata. A McDonald’s közel 37000 egysége, csupán a harmadik helyre elegendő.
5. pont:
Németországban mintegy 38%-os arányával a szolgáltatási ágazat a legnépszerűbb franchise vállalkozási forma. Ezt követi a kiskereskedelmi ágazat (28%), gasztronómia, a turizmus és a szabadidő ipar (19%), valamint az életmód, egészség (9%).
6. pont:
Virágzik a turizmus franchise: mintegy 1070 franchise partnerével a TUI a legnagyobb franchise hálózat Németországban. Emellett 465 saját egységgel is rendelkezik, amely azt jelenti, hogy a hálózat több mint 1500 egységet számlál az országban. A második legnagyobb hálózat Németországban a McDonald’s, mintegy 1400 egységével. Érdekesség, hogy a világ legnagyobb (egységszámú) franchise hálózata, a 7-Eleven, nincs jelen az országban.
7. pont:
Egy franchise hálózathoz való csatlakozáshoz átlagosan több, mint 11 000 Euro szükséges.
8. pont
A legtöbb franchise hálózatnál az induláshoz/üzlet kialakításához szükséges beruházási tőkeigény 50 000 Euro alatt van.
forrás: fuer-gruender.de