Különböző szektorból érkező előadók osztották meg tapasztalataikat a Magyar Franchise Szövetség áprilisi webinárján. Szó volt a pandémia rövid és hosszútávú hatásairól, az új kihívásoknak való megfelelésről, illetve a pandémia utáni folytatásról is.
Elsőként a Magyar Franchise Szövetség főtitkára, Dr. Mandel Katalin beszélt a koronavírus hatására megváltozott fogyasztói szokásokról. A McKinsey Global Institute kutatása szerint a járvány első hulláma teljesen kibillentette a piacot a korábbi egyensúlyából. A fogyasztást tekintve visszaesés volt tapasztalható, a kiskereskedelem kisebb mértékben-, a szolgáltatások iránti kereslet nagy mértékben visszaesett.
Fogyasztási szempontból a társadalom kettészakadt, akik megtartották munkájukat vagyon gyarapodásról számoltak be, hiszen a lezárások miatt csökkentek a napi kiadásaik. Ezzel szemben, akik elvesztették megélhetésüket, azaz vállalkozásukat, vagy állásukat eladósodtak. A tanulmány készítői, Európában egy lassabb, míg az Egyesült Államokban egy gyorsabb helyreállásra számítanak.
Dara Zsolt, a Burger King, Bellozo, és Anna Café hálózatokat üzemeltető Fusion Befektetési Zrt. vezérigazgató-helyettese 2020 tavaszán olyan válsággal találta szemben magát, amilyennel még korábban sohasem. A járvány kirobbanásakor válságtanácskozást tartottak, amelyen az évre tervezett minden beruházást azonnal felfüggesztettek.
A válság hatásainak tompítása került célkeresztbe, ezen belül is a webshop-, illetve a házhoz szállítás rendszer optimalizálása volt a prioritás.
Az elmúlt évben a plázaegységekben kiesett forgalmat valamelyest a drivethru éttermek forgalomnövekedése kompenzálta. A hazai Burger King éttermek több mint 1/3 része “autós egység”.
Dr. Virág Péter, a DLA Piper Hungary Ügyvédi Iroda munkatársa az átvevők versenytevékenységének jogszerű korlátozásairól beszélt. Kifejtette, hogy akármennyire is logikusnak tűnik, hogy a franchise hálózatok egységes árszabással működjenek, nem határozható meg fix, vagy minimum ár (sem termékre, sem szolgáltatásra). A versenyjog ezt viszonteladási ár korlátozásaként nevesíti. Ajánlott-, illetve maximált ár meghatározására ellenben lehetőség van.
Abban az esetben, ha az adott hálózat marketing kampányához csatlakoznak az átvevők, akkor az abban szereplő akciós árakat kötelező érvényűen tartaniuk kell.