A hálózatoknál az innováció nem kizárólag a vezetők, vagy az erre kijelölt szakemberek feladata, hiszen egységesen minden munkatárs közös érdeke, a koncepció versenyképességének megtartása. Minden cégnek az a célja, hogy olyan termékeket vagy szolgáltatást tudjon kifejleszteni, mint senki más a piacon. Erre jó példa az Apple cég; amikor kidobták az Ipad elnevezésű termékcsaládjukat, még nem volt ahhoz hasonló termék sem a piacon. Természetesen lehetetlen, hogy minden hálózat, olyan egyedi dologgal lépjen piacra, mint ahogy ezt az Apple tette, ezért általában a cégeknél kisebb léptékű fejlesztésekről beszélhetünk.
Egy cég példáján keresztül vizsgáljuk meg, mit jelent az innováció a mindennapi működés során. Az Ausztráliából induló Pirtek franchise hálózatnak 150 franchise partnere működik Európában. 2000-ben az Év Nemzetközi Franchise hálózata címet nyerte el Londonban a British Franchise Association megmérettetésén. Jelen van mind az öt kontinensen.
PIRTEK – hidraulika tömlő szervíz az év 365 napján- kisteherautókban kialakított szervízműhelyeikben szinte bármilyen meghibásodott hidraulikus tömlőt és illesztést képesek megjavítani, vagy helyben kicserélni.
A PIRTEK hálózatban kiemelten fontosnak tartják az innovációt.
Elsődleges, hogy a cég vezetése mindig próbáljon a jövőbe tekinteni, meg legyen győződve a folyamatos innováció jelentőségéről. A Pirtek hálózat az oxfordi egyetem által kidolgozott oktatási módszert adoptálta.
Az oxfordi oktatási módszer lényege, hogy az egyetemi képzés keretében minden diáknak írnia kell egy rövid esszét az oktató által megadott témában (ez egy hálózat esetében az adott innovációs ötletet jelenti). A diákok emellett olyan a témájukhoz kapcsolódó jegyzeteket, könyveket kapnak, amelyet a dolgozatuk megírásához át kell olvasniuk. Hetente sor kerül a diákok és a témavezető tanár közötti konzultációra, amikor is egyenrangú félként véleményt cserélnek, ötletelnek – átbeszélik a legutóbbi találkozó óta felmerült ötleteket, hogyan, milyen vonalon lehetne továbbindulni.
A Pirtek hálózatnál ez nyílt viták és beszélgetések formájában zajlik a hálózat különböző szintjein megtalálható munkatársával.
A megbeszéléseken mindenkitől elvárják, hogy a véleményüket, ötleteiket osszák meg a többiekkel a felvetett témával kapcsolatban. Ezeken a fórumokon minden résztvevő (függetlenül a cégben betöltött szerepétől) egyes hozzászólását, véleményét azonos súllyal elemzik, vitatják meg. A Pirtek hálózatnál a legalacsonyabb szinten dolgozó munkatársak is lehetnek innovátorok, mivel jó eséllyel ők találják meg a legésszerűbb megoldásokat olyan kérdésekre, amelyek megvalósítását a vezetők csak elméletben látják át. Gyakran a legőrültebbnek tűnő ötletek bizonyulnak később a legjobbnak.
A megvalósítandó elképzelések kiválasztása után, megpróbálják ezeket a gyakorlatba is átültetni, megvalósítani. Amennyiben a tesztelések után, vagy a gyakorlatban az adott innováció nem bizonyul sikeresnek (sikertelenül megvalósult projekt) – az ennek fejlesztése során szerzett tapasztalat is segít abban, hogy jó úton haladjanak tovább.
A Pirtek hálózatnál ezen módszer alkalmazása számos eredményes fejlesztéshez vezetett, melyek különösen hasznosnak bizonyultak a recesszió ideje alatt.
2007-ben előre jelzett gazdasági válság súlyosan érintette a Pirtek rendszerét is. Ezért is nagy eredmény, hogy az innovációs módszereik segítségével egészen apró ötletekből nagyon sikeres fejlesztések születtek.A Pirtek hálózat közgazdászai előre jelezték az esetleges recessziót, így lehetőségük volt még a válság kirobbanása előtt felállítani egy speciális csoportot a cégen belül. A csoport tagjai körébe kiválasztottak minden szintről, osztályról munkatársakat, az egyszerű gyári munkástól kezdve a pénzügyi- adminisztrációs osztályon lévő kollegákon át az igazgatókig.
Ennek a csapatnak az volt a fő feladata, hogy megvizsgálja a hálózat egyes átvevőit aszerint, hogyan menedzselik üzletüket. Hiszen ha a recesszió hatására sok átvevő vállalkozása összeomlik, az egyenlő a hálózat halálos ítéletével. Ki akar olyan hálózat tagjává válni, ahol az átvevők jelentős hányada tönkrement?
Mint minden franchise hálózatnál a Pirteknél is vannak olyan franchise átvevők, akik nagyon jó menedzserek, sikeresen vezetik a vállalkozásukat, de vannak, akik kevésbé hatékonyan működnek.
Föltették maguknak a kérdést, hogy az Egyesült Királyságban működő 90 franchise partnerük közül hány képes arra, hogy túlélje a gazdasági recessziót. A csapat felmérte, megvizsgálta, melyek azok a franchise átvevők, amelyek gyengébben működnek – azaz a válság kitörésével könnyen tönkremehetnek. A következő lépésben a feladata az volt, hogy azon átvevőket – amelyeket instabilnak véltek – felkészítsék, hogyan tudnak javítani a működésükön, hogy túléljék a válságot. Amennyiben ezek a gyengébben működő átvevők tönkremennek, akkor Angliában nem marad olyan bank, amely a Pirtek hálózatba belépni vágyó átvevőknek kölcsönt biztosít.
A felállított csoport azt a megállapítást tette, hogy a legtöbb átvevő nagyon jól vezeti az üzletét, viszont egy részük a szolgáltatások értékesítésében egyáltalán nem hatékony. Az átvevők vállalkozása jövedelmezőségének elengedhetetlen feltétele, hogy az értékesítés is zökkenőmentesen működjön. Arra az elhatározásra jutottak, hogy a rendszergazda központjába felvesznek értékesítőket, amelyeknek költségét az érintett átvevők megosztva viselik. Az értékesítők tevékenységét a központból irányították. Ezzel a módszerrel, rövid idő alatt megduplázták az értékesítések számát és értékét. Jelenleg az Egyesült Királyságban 25 átvevőre 6 értékesítő jut, akiknek irányításáért, ellenőrzéséért a központ felelős.
A csapat és az értékesítők munkájának eredményeképpen a 90 átvevőből mindössze 3 ment csődbe. A tönkrement átvevőknél is kimutatták, hogy a rossz menedzsment vezette őket a szakadékba. A hálózat a válság legnehezebb évei alatt is folytatni tudta terjeszkedését az Egyesült Királyságon belül, amely részben annak köszönhető, hogy a már meglévő átvevők üzletei, hosszútávon válságállónak bizonyultak, még vonzóbbá téve a koncepciót az átvevőjelöltek részére.
Három évvel ezelőtt elindult a hálózaton belül egy kezdeményezés, amelynek keretein belül Angliából idén már negyvenen bicikliztek át Németországba. Az Angliából indulókhoz Hollandiából, Németországból és más országokból is csatlakoztak a franchise egységek munkatársai közül, így egy nemzetközi csapat alakult ki. Minden nap kisebb csoportokra, társaságra bomlottak, és legalább hat órát töltöttek a nyeregben. Az egész út alatt lehetőségük nyílt megismerni egymás munkáját és emellett tapasztalatot cserélni.
A biciklitúra miatt, a cég olyan magazinok címoldalára került, ahol egyébként nagyon költséges lett volna a megjelenés. Az ultra-maratoni biciklitúra gondolata elsőre őrült ötletnek tűnik, mégis igazán innovatív kezdeményezésnek tekinthető, mivel a csapatépítésen túl, a hálózat sikeresen a média figyelmének középpontjába is bekerült.
A cikk az Európai Franchise Föderáció novemberi konferenciáján elhangzott Dr. Kelvin Roberts, a Pirtek elnökének előadása alapján készült.