A Franchiseportal.HU interjút készített az Alma Gyógyszertárak területi vezetőjével, Nagy Károllyal, hogy megtudja, mit kell tennie annak a gyógyszerésznek, aki csatlakozni szeretne a franchise partner programjukhoz. Nagy úr beszélt az Alma indulásáról, a franchise rendszer kialakulásáról, és arról is, hogy milyen jövőbeni tervekkel rendelkezik a dinamikusan fejlődő patikahálózat. (II. rész)
A jelenlegi gyógyszer kiskereskedelmi piacon egyre fontosabb egy megbízható, megfelelő hátteret és szakmai-, kereskedelmi támogatást nyújtó üzleti partner a patikák számára. Az Alma franchise modellje önmagában olyan elemeket tartalmaz, amelyek közvetlen gazdasági előnyöket és beteglojalitást biztosítanak a csatlakozó gyógyszertárak számára.
Franchiseportal.HU (FP) Miért érdemes csatlakoznia egy független patikának az Alma Gyógyszertárak franchise partner programjához?
Nagy Károly (N.K.) Nemcsak független patikák csatlakoztak már a franchise partner programunkhoz. Számos olyan gyógyszertár volt, amelyek egy másik hálózattól jött át, vagy korábbi beszállító partnerüktől váltak meg azért, hogy csatlakozhassanak az Alma franchise hálózatához.

Nagy Károly
A gyógyszerészek egyre tudatosabban keresik azokat az üzleti lehetőségeket, amelyeket egy hálózathoz való csatlakozásukkor azok nyújtani tudnak. Összehasonlítják, milyen előnyökkel járhat egy beszerzési társuláshoz csatlakozni, vagy mit adhat egy franchise modell, milyen marketing ereje van, és, milyen gazdasági szolgáltatásokat nyújtanak. Ezen vizsgálatok alapján hozzák meg döntésüket.
Az Alma Gyógyszertárak franchise partner programja olyan elemeket kínál, amelyek forgalomnövekedést, árrés-, és árréstömeg-növekedést eredményeznek, emellett komoly marketing támogatást is nyújtanak.
A franchise modellünkben szabályozott keretek között a központtól folyamatos támogatást élveznek a partnereink. Az általunk alkalmazott modellben a franchise központi menedzsmentje azon dolgozik, hogy segítse a csatlakozott gyógyszertárakat a mindennapokban, támogassa őket a patika-üzemeltetés minden területén.
Emellett nagyon erős a marketing tevékenységünk is. Havi akcióink minden postaládába eljutnak a patikák által lefedett településeken, és az internetes jelenlétünk is meghatározó.

Egy független patika csatlakozását követően az értékesített termékstruktúrája általában kedvezően változik. Általánosságban egy gyógyszertár forgalmának jelentős aránya vényköteles termékekből származik. Az Alma franchise hálózatának marketing támogatásával a csatlakozott patika forgalmának összetétele megváltozik – több lesz az OTC és egyéb termékek forgalma, ezáltal nagyobb árbevételre, árrés tömegre tehet szert.
FP Mit kell tennie az átvevőnek ahhoz, hogy felvételt nyerjen a hálózatba?
N.K. Az egyik alapvető dolog, ami szükséges ahhoz, hogy partner lehessen egy gyógyszertár, az annak az elvnek az elfogadása, hogy ő mostantól egy hálózat tagja lesz. Csapatban könnyebb dolgozni, mint függetlenként működtetni egy vállalkozást.
A második nagyon fontos dolog, hogy a franchise üzleti modellünkben lefektetett szabályokat magára nézve kötelező érvényűen elfogadja és betartja. Ehhez tartozik még az egységes arculat megteremtése, Akkor tud az Alma franchise partner program gazdasági- és kereskedelmi előnyöket nyújtani, ha az átvevő betartja azokat a szabályokat, amire a rendszer fel lett építve.

FP Mit foglal magában az Alma Gondozási Program?
N.K. A Gondozási Program és a hozzá kapcsolódó Gondozási Kártya a franchise program részei. Azok a gyógyszertárak, akikkel együtt dolgozunk, és franchise partnerként belépnek, részt vesznek ebben a programban.
Az Alma Gondozási Program a gyógyszerészi gondozás kiegészítése, egy elektronikus alapon, szakmai háttértámogatással működő beteggondozási program. Célja a minél magasabb színvonalú beteggondozás és tájékoztatás, a beteglojalitás növelése. Itt korántsem csak egy törzsvásárlói programról van szó, amely kedvezményt nyújt, inkább a franchise gyógyszertár betegekkel történő kapcsolattartását támogató, modern beteg edukációs rendszerről. A franchise partner gyógyszertáraink az Alma Franchise Program keretein belül, sikeres auditot követően megkapnak egy komplett minőségirányítási rendszert, ISO 9001:2009 minősítést kapnak, ami egyedülálló a magyar piacon.
FP Mik a jövőbeni céljaik a terjeszkedés szempontjából?
N.K. Jelenleg 127 gyógyszertár működik Alma márkanév alatt, ebből 43 patika franchise partnerünkként üzemel. A célunk, hogy az Alma Gyógyszertárak valamennyi kistérségben elérhetőek legyenek, a lakosság számára minél szélesebb körében elérhetővé váljanak az Alma Gyógyszertárak akciói és szolgáltatásai. Jelenlegi középtávú terveink szerint 200-250 db közé tehető az a patikaszám, amely mellett egy stabilan működő, országos lefedettséggel rendelkező hálózat jöhet létre.
Az Alma Gyógyszertár a Magyar Franchise Szövetség tagja.
Szerző: ViFe
Kép: Nagy Károly Facebook-profil