A magyar franchise titkai: így építhetsz te is sikeres vállalkozást

A magyar franchise titkai: így építhetsz te is sikeres vállalkozást

A magyar franchise titkai: így építhetsz te is sikeres vállalkozást

 

Sok kezdő vállalkozó számára lehet jó megoldás, ha tagja lesz egy franchise-hálózatnak. Azzal, hogy franchise-partnerek leszünk, egy ismert márka nevével, arculatával tudunk boltot nyitni úgy, hogy megkapjuk a rendszergazda kidolgozott üzleti modelljét, tapasztalatát, tudását – és persze hírnevét is. De miért, és kinek lehet előnyös a franchise? És hogy működik egy ilyen üzlet? Mutatunk egy példát Magyarországról; a Borháló öt év alatt 50 borszaküzletet nyitott: megnéztük, mi áll a sikerük hátterében.

“50 üzletünk van országszerte, de lehetne 100 is. Jelentkező bőven akad: jók a borok, jók az árak, érthető az üzleti előny, egy bevezetett márka és egy saját borüzlet lehetősége sokak számára vonzó. Én azonban kiemelkedő hatékonysággal ijesztem el az embereket.”

– mondta el a Portfolio-nak Elek Márton, a Borháló alapító tulajdonosa.

A stratégiai igazgató – az ő nevéhez fűződik a franchise kidolgozása is – saját bevallása szerint a partnerek kiválasztásánál semmi mást nem csinál, mint olyan akadályokat gördít a jelentkezők útjába, amelyekkel később is találkozhatnak. Azaz elmondja őszintén, ki mire számíthat.

Elek Márton

Elek Mártonnak kidolgozott módszere van a jelentkezők kijózanítása. Az első lépés egy hét tévhitről szóló anyag megemésztése. Ez egy igazi “szájbarágó”, az a célja, hogy a leendő franchise-partner reális képet kapjon róla, mi vár rá, ha belevág ebbe a szép vállalkozásba.

“Merthogy a szakma tényleg gyönyörű, sikeres partnerek sora a tanúnk rá, hogy lelkileg és anyagilag is kifizetődő tud lenni. Csak először meg kell szabadulni pár illúziótól. Ez az anyag a jókat általában fellelkesíti.” – tette hozzá.

Elek Márton szerint aki a Borhálónál eredményt akar elérni, meg kell dolgoznia érte. Itt nem működik a felelősség áthárítása, a fölfelé-lefelé mutogatás. Ez egy üzleti vállalkozás, a franchise gazdája és az üzlet tulajdonosa egymást segítve tevékenykedik precízen meghatározott keretek között, de ha valaki rossz döntéseket hoz, vagy ellustul, a végén csak magát hibáztathatja.

Az első időszakban, amikor még nem tudták pontosan megfogalmazni, kinek való és kinek nem a Borháló, illetve a franchise rendszerű működés, volt példa kudarcra is. “Akivel nem volt zökkenőmentes az együttműködés, előbb-utóbb kiesett, ennyiben nekünk is meg kellett fizetnünk a tanulópénzt. Mára viszont nagyon jó kis hálózatot raktunk össze, és az elmúlt két évben nem is engedtünk be olyan partnert, akit megbántunk volna.”

Jelenleg akár további 20-25 új üzletet tudnának nyitni szerte az országban. Területi lefedettségük jó, de még nem teljes, így a borbolt franchise-ba várja az eltökélt jelentkezőket.

 

A debreceni házaspár fél év alatt már a második boltját nyitja

Puskás Melinda (48) és Szendrei László (46) házastársak, idén márciusban nyitották meg kereskedésüket a Debrecenhez tartozó Józsán. Korábban Melinda informatikai területen dolgozott a helyi gyógyszergyártó cégnél, László a mai napig termelésprogramozó ugyanott. Kifejezetten hosszú távra tervezve, nyugdíjas éveikre is gondolva fogtak saját vállalkozásba több mint húsz év alkalmazotti lét után.

Puskás Melinda és Szendrei László

Mint mondják, egy ideje már fontolgatták a váltást, másrészt vásárlóként régóta szeretik a jó borokat, ismerték a Borhálót. A dolog akkor fordult komolyra, amikor kiköltöztek Józsára, és “szembejött” velük egy kiadó üzlet a városrész központjában. A franchise-ról mint lehetőségről a Borháló honlapján tájékozódtak, tetszett a leírás közvetlensége, de őszintesége, alapossága is. Azt persze előre tudták, hogy a vállalkozói életben sem adnak semmit ingyen. Viszont amikor megkapták a működési, az arculati, és a marketingkézikönyvet, nem volt olyan pont, amivel ne tudtak volna azonosulni.

Úgy látják, vásárlói szemszögből azok az igazán jó helyek, amelyek már megjelenésükkel otthonos légkört teremtenek – a Borháló ilyen. A franchise átadójával hamar megállapodtak, szakmai fejlődésük szempontjából pedig sokat jelentettek a képzések, és talán még többet az alapító tulajdonos Kathona Krisztián és a partnerborászok borkóstolói.

A bolt megnyitásával igencsak felpezsdült az életük: 23 év házasság után napról napra szembesülnek azzal, mennyire máshogy látják a világot, a boltot, a következő lépést – de végül mindig megtalálják a közös pontot. Egy sikeres kóstoló után sokszor strapás másnapra újra rendbe rakni a boltot, de ilyenkor már újra az lebeg a szemük előtt, hogy mire a vevők jönnek, ismét “topformában” kell lenniük. A visszajelzések mindenesetre pozitívak.

A bolt beindításához 6-6,5 millió forintos indulótőkére volt szükség. Kifejezetten hosszú távra terveznek, gyors visszatérülésre nem számítanak. Egyelőre Melinda fizetését kell kitermelnie a cégnek, két év múlva kezdheti visszahozni a beruházott összeget. Jelenleg egy kisegítő alkalmazottat foglalkoztatnak. A Borháló törzsvásárlói pontgyűjtő rendszerének köszönhetően kilenc hónap után mintegy 800 kontaktjuk – törzsvásárló, hírlevélolvasó – van.

Most első karácsonyi szezonjukra készülnek, de közben nyitnak egy másik üzletet is Debrecenben, a Kishegyesi úti Tescóban. Ez a franchise-központ számára is egyfajta pilot projekt: a Borháló egyedülálló magnumválasztékával és a többi kiszereléssel kipróbálják magukat egy tömegigényeket kielégítő nagyáruház tőszomszédságában is.

 

Győrben 10 ezer törzsvásárlóra építenek

A Borháló győri kereskedését 2014 márciusában nyitotta meg Horváth Bence (39) és Sztanity Szilárd (42). Az alapításkor Bence nemzetközi megrendelőknek dolgozott tolmácscégével, e tevékenység mellé keresett tervezhetőbb működést nyújtó lábat. Szilárd a vendéglátásból érkezett, két évtized alatt a teljes ranglétrát végigjárta.

Szilárd fél év elteltével tudta feladni vendéglátós állását, azóta teljes munkaidejét a Borhálónak szenteli. Bence is főállásként tekint az üzletre; ő, aki korábban nem is nagyon ivott bort, a Borhálónak köszönhetően boros műveltségre tett szert. Megvannak a saját kedvencei, örömmel és hozzáértéssel beszél a borokról – nemcsak magyarul, németül is. Az utóbbi időben a borestek és boriskolák mellett kimondottan nagy, több száz fővel lebonyolított “gigakóstolókat” is tartanak Győrben borászok részvételével.

Horváth Bence és Sztanity Szilárd

Mint mesélik, amikor elhatározták, hogy közös vállalkozást indítanak, nem akartak a nulláról indulni, tudatosan keresték a franchise működési formát. Több szakma is szóba jött, a bor mint árucikk kezdetben nem élvezett prioritást. A Borhálóról alkotott első benyomások a tárgyalások során beigazolódtak. Újak voltak, de máris profik, tetszett, hogy eredeti ötlet van a koncepcióban. A kapcsolatfelvételtől a franchise-szerződésig két hónap alatt jutottak el, a bolt megnyitásáig fél évre volt szükségük.

Az indulásnál jól jött a helyi beágyazottság. Mire ténylegesen megnyitották a Borháló Győrt a Pálffy utcában, 400 hírlevélolvasóval, vagyis reménybeli vevővel rendelkeztek korábbi privát és szakmai kapcsolataiknak köszönhetően. Törzsvásárlóik ma már 10 ezren vannak, ami kiugró szám a hálózatban. Az indulásnál beruházott 7-8 millió forint nagyjából két év alatt jött vissza; a nyereség egy részét azóta is folyamatosan visszaforgatják az üzletbe. Cégük 2016-ban 65 millió, 2017-ben 71 millió forint nettó értékesítési árbevételt ért el.

Úgy látják, a siker kulcsa az őszinteség. Persze nélkülözhetetlen feltétel az is, hogy állandóan a boltban kell lenni. A Borháló filozófiája egyébként is megkívánja az egyenkénti törődést a vásárlókkal. A gyakran változó adószabályok és egyéb rendelkezések között boldogulni sokszor bizony dzsungelharc, és a megfelelő üzletvezető, az alkalmi kisegítők kiválasztása sem volt könnyű. A sok pozitív vevői visszajelzés ugyanakkor napi sikerélményt ad nekik. Ehhez azonban minden vásárlói réteg, minden generáció irányában nyitottnak kell lenni. Mintegy 250 normál palackos bort tartanak, és 100 nagyobb kiszerelésűt is. Tény, hogy Győr prosperáló város, néha elviszik a 15 ezer forintos bort is, de az 1500 forintosból is sokat adnak el.

A Borháló alapítójának tanácsai, avagy hét tévhit a franchise-vállalkozással kapcsolatban

  1. “Keveset kell dolgozni” – TÉVEDÉS!

Rengeteget kell dolgoznod, rámehetnek az estéid és hétvégéid is. Sok munkára, szorgalomra, türelemre és kitartásra van szükség a sikerhez, ezek hiányában biztos a kudarc.

  1. “Nincs főnököm!” – Ez is TÉVEDÉS!

Ha nem is munkajogi értelemben, de lesz főnököd, kötöttségek sora vár rád. Itt nemcsak egy munkaviszony a tét, hanem sokkal több: egy olyan üzlet, amibe mindkét fél jelentős összeget fektetett be.

  1. “Keveset kell beruházni” – Vaskos TÉVEDÉS!

Ha alkalmazásban állsz, tényleg keveset kell beruháznod, legfeljebb öltönyt vásárolsz magadnak, ilyesmi. Ha vállalkozó vagy, arra és csak arra ruházol be, amire szeretnél. Egy franchise-ban viszont bizonyos beruházásokra rákényszerít a közösen használt szisztéma.

  1. “Nincs kockázat” – Ez egy újabb TÉVEDÉS!

A kockázatot a franchise sok szempontból valóban csökkenti, de bizonyos szempontból még növeli is. Ráadásul ez a kockázat teljes mértékben a Tiéd, Neked kell mérlegelned, mekkora rizikót tudsz vállalni a remélt siker érdekében. Azt is gondold át, mit fogsz tenni, ha az üzlet nem sikerül. Ha tartasz az üzleti kockázattól, nem való neked a vállalkozók élete – és erre a franchise sem gyógyír.

  1. “Végre megvalósíthatom a saját elképzeléseimet…” – Fatális TÉVEDÉS!

A franchise arról szól, hogy a vevő mindenütt ugyanazt találja, a szerződésedben is az áll majd, hogy átvevőként mindenben precízen követned kell a rendszergazda útmutatásait. Ha eleged van belőle, hogy más utasításait kell követned, eszedbe ne jusson ezt a vállalkozási formát választani!

  1. “Nincs stressz” – Sajnos ez is TÉVEDÉS!

Bár így lenne! Ezzel szemben stabil családi háttér, jó egészségi állapot hiányában a stressz egy franchise-vállalkozásban elviselhetetlenül magas. A vállalkozással járó általános feszültségen túl további nyomást gyakorol Rád a rendszergazda, és itt az ügyfelek elvárásai is sokkal magasabbak, mint egy átlagos vállalkozás esetében.

  1. “Nem rajtam múlik a siker” – Erről már Te is sejtetted, hogy TÉVEDÉS!

Egy jó munkahely sikeres maradhat úgy is, ha Te nem végzed el maradéktalanul a Rád bízott feladatokat. Saját vállalkozásod eldöcöghet akkor is, ha nem felel meg mindenben a legmagasabb követelményeknek. De egy franchise-üzletben biztosan kudarcra vagy ítélve, ha nem vagy képes kötelezettségeidnek száz százalékig megfelelni.

Kizárólag Rajtad múlik a siker!

Forrás:
portfolio.hu

Cikkek

2024. évi Franchise díjak: 2 új kategóriában is várjuk tagjaink pályázatait

Idén 2 újabb kategóriával bővül a Magyar Franchise Szövetség által meghirdetett pályázatok köre.

Az “Arculat és design Díj” kategóriában Magyarország legszebb átvevői üzletét keressük, míg a “A legkedveltebb fiatal hálózat” kategóriában nyílt közönségszavazás eredményeként ítéljük oda majd a díjat.

Iratkozzon fel hírlevelünkre

Magyar Franchise Szövetség • H-1027 Budapest, Margit krt. 64/b • Telefon: +36 20 342 3342 • E-mail: titkarsag(kukac)franchise.hu