Borháló – A borkultúra terjesztése a küldetésük

Borháló – A borkultúra terjesztése a küldetésük

Borháló – A borkultúra terjesztése a küldetésük

 

A Taxi magazin interjúja Elek Mártonnal, az Év Legdinamikusabban Fejlődő Franchise Hálózata díjat nyert Borháló Borkereskedés stratégiai igazgatójával.

Négy éve indult a Borháló első üzlete Szentendrén, két év múlva nyílt meg az első partnerüzlet. Mára 45 üzlet tartozik a hálózatba országszerte. Mi adta az ötletet az induláshoz?
Húsz éve, amikor félbehagytam az egyetemet, rögtön vállalkozni kezdtem. Egész életemben vállalkoztam. Aztán amikor Szentendrére költöztem, fontossá vált, hogy legyen kapcsolatom az itt élő emberekkel, a helyi rendezvényekkel, eseményekkel – legyen valamilyen helyi kötődésem. Egy alkalommal a fiam osztálytársának apukája, Kathona Krisztián, meghívott a kertjébe, s a finom borok ízlelgetése közben egyszer csak arról kezdtünk el beszélgetni, milyen jó lenne másokkal is megosztani ezeket az élményeket. Ekkor jött az ötlet, hogy a helyi kötődés megteremtéséhez ideális lenne egy helyi borkereskedés. Magával ragadott a gondolat, hogy a borkultúra terjesztése jóval több, mint puszta kereskedés: egyfajta misszió beteljesítése. Így hát marketing tanácsadással és pénzzel beszálltam Krisztián álmába, aki magyartanárként iszogatta addig a jó borokat, és azon gondolkodott, hogyan lehetne olcsóbban hozzájuk jutni.
Mi a titka a Borháló franchise sikerének?
Folyóbort árulunk, nagyobb kiszerelésben, olcsóbb csomagolásban, másfél-2-3-5-10 literes bag-in-box zsákokban. A csomagolás költsége így eloszlik a nagyobb mennyiségű borra számítva, s a boltinál jóval kedvezőbb lesz az ár. Egy üveges terméknél 5-600 forint a csomagolás: egy jobb üveg több száz forint, plusz a dugó, szűrés, kapszula, címke, és erre jönnek még rá a kereskedelmi láncolat árrései. Igen magas minőség – alacsony áron: ez a titkunk.
Milyen nehézségekkel találtátok szembe magatokat az induláskor?
Az első nehézség, amivel szembe találtuk magunkat, az volt, hogy a borászok egy kis üzletnek nem akarták az igazán minőségi borokat eladni, csak a maradékot. Mi viszont nagyon jó minőséget akartunk, de az folyóborként nem volt megkapható. Ekkor fogalmazódott meg, hogy hozzunk létre franchise-ot. Visszamentünk a borászokhoz, és 5-10 ezer literes mennyiségekre tettünk ajánlatot. Ebben a mennyiségben már lehet velük tárgyalni. Lekötöttük nagy tételben a borokat, és innentől fogva biztosítva volt a jó bor, már csak meg kellett csinálni hozzá az üzletláncot. Több tízmillió értékű kötelezettséget vállaltunk több tízezer liter borra, viszont nem volt még hol eladni. Az indulásnak elég nagy kockázata volt.
Mennyire része a kockázatvállalás egy vállalkozásnak?
Aki be akarja biztosítani magát, nem fog tudni vállalkozni. Én magam kockázattűrő típus vagyok, korábbi vállalkozásaimban is rengeteg kockázatot vállaltam. E nélkül nem megy!
Hogyan lett egy helyi üzletből országos hálózat?
Két év után látszott, hogy ez egy életképes üzleti modell. Ekkor akadt kezembe A V mítosz, Michael E. Gerber könyve, ami arról szól, hogy egy vállalkozást már indulásakor érdemes úgy definiálni, hogy az sokszorosítható legyen. Felépítését kezdettől hálózatban gondolkodva kell megtervezni-megszervezni. Ez a hálózat a franchise. Annyira magával ragadott ez a „mítosz”, hogy feladtam korábbi belsőépítész cégem, s azóta csak a borháló-zat építésével foglalkozom. Két évvel ezelőtt nyílt az első partner üzlet. Mára eljutottunk oda, hogy hálózatunk nagynak mondható a 45 üzlettel.
Év elején a Borháló komoly elismerésben részesült. Az Év Legdinamikusabban Fejlődő Franchise Hálózata díj pontosan minek az elismerése?
Az elbírálásnál a forgalom alakulásán, a hálózatbővítés megalapozottságán és a márkaismertségen túl, reméljük figyelembe vették a kulturált borfogyasztás terjesztése érdekében tett erőfeszítéseinket is.
A kulturált és minőségi borfogyasztás terjesztése egyfajta üzletfilozófiának is mondható?
Az a szlogenünk, hogy Más a mÉrték. Tehát más az érték-mérték. Ez sok mindenre értendő. Nem a megszokott hét decis palackokban áruljuk a bort, és kifejezetten minőséget, értéket árulunk. A partnereinket maximálisan kiszolgáljuk, és a vevőinkkel kapcsolatban is azt keressük, hogy hogyan lehet élményt adni – mind az üzletben, mind pedig a bor fogyasztása közben. Garanciát adunk a borhoz. Ez azt jelenti, hogy ha valaki vásárol egy bort, s otthon az nem bizonyul jónak, akkor visszahozhatja az üzletbe és választhat másikat. A borhoz kap tehát egy élménygaranciát.
A magas minőséget hogyan tudjátok garantálni?
Ehhez van egy analitikai hátterünk. A borászok fantasztikusak, de nagy betyárok. Induláskor meghökkenve tapasztaltuk, hogy hiába kötöttünk le egy tételt, ők menet közben ezt-azt csinálnak a borral. Úgyhogy be kellett vezetni egy minőségbiztosítási rendszert. A leszerződött bor analitikáját és mintáját eltesszük, és ha panasz vagy eltérés van, akkor összehasonlítjuk az éppen aktuális panaszos elemet az eredetivel. Ha más, akkor az a borásznak a műve. Ezzel is vevőinket védjük.
Jó minőségű bor, olcsó csomagolás: a fogyasztó jól jár. De mennyire minőség-, egészség- és környezetbarát ez a csomagolás?
A bag-in-box tárolás kifejezetten kedvező a bornak, se oxigén, se fény nem éri benne, így nem oxidálódik, be lehet tenni a hűtőbe, kis helyen elfér, kinyitást követően akár egy éven keresztül is friss marad! Semleges környezetet biztosít a bor számára ez a rendkívül erős anyagú, de ugyanakkor igen hajlékony falú műanyag zsák, amin belül egy fémgőzölt, savaknak ellenálló fóliaréteg van. A bor minősége így változatlan marad benne. A „tálalás” szempontjából is fogyasztóbarát: nyitható-zárható csapja segítségével egyszerűen üvegbe vagy a pohárba tölthető a bor. Környezetvédelmi szempontból pedig a bag-in-box – kívül egy kartondoboz, ami újrafelhasznált papírból készül és benne a fóliazsák – szelektív módon gyűjthető.
Mik a távolabbi tervek?
Itt ülünk egy fantasztikus adottságokkal megáldott országban, ahol annyiféle bor készül és annyiféle borvidék van, mégis nagyon elmaradott ehhez képest az átlag borfogyasztási kultúra. Azt szeretnénk, ha minél több ember megismerné, hogy a borozás nem alkoholizálás, hanem egyfajta gasztronómiai, kulturális örökségünk, ami az élet élvezetével kapcsolódik össze, és lehet kedvesen, jókedvűen, kulturáltan, nem búsongva művelni. Élvezni az életet, kísérletezni azzal, hogy melyik beszélgetéshez, melyik ételhez, melyik hangulathoz melyik bor illik. Ez egy elmélyülés. Szeretnénk, ha minél több ember számára ez lehetőség és út lenne. Ez a víziónk, ez a missziónk. Üzleteink éppen ezért közösségépítő helyszínek is. Le lehet bennük ülni, olvasni. Most viszünk be könyveket: étteremkalauzt, receptkönyvet, borismereti könyvet, Hamvas Béla csodálatos művét, A bor filozófiáját. Kóstolókat, tanfolyamokat tartunk, kiállítást szervezünk. Szentendrén most volt egy fiatal költő felolvasóestje, aki verseket írt bizonyos borokhoz. Ahogy felolvasta verseit, mindegyik után megkóstoltuk az ihletet adó bort. A honlapon lehet tájékozódni, föliratkozni ezekre az eseményekre. Minden üzletnek külön hírlevele van.
Kikből áll a vevői kör?

Nagyrészt azok vásárolnak, akik rendelkeznek már valamilyen borfogyasztási hagyománnyal, kultúrával, elképzeléssel, és keresik a lehetőségeket, hogyan lehetne a hétköznapokban vagy egy nagyobb buli esetén is költséghatékonyan, de jól inni. Nem több ezer forintos palackáron fogyasztani olyan nagynevű borászok és borházak borait, mint pl. Takler Ferenc, Szőke Mátyás, Frittmann János, Lisicza Sándor, Mészáros Pál, Tóth Ferenc, Font Gábor, Wekler János, a Polgár Pince, a Janus Borház vagy a Cézár Pince. Mára több olyan termékünk is van, amit Krisztián borászokkal közösen hozott létre, és csak a Borhálóban kapható. Vásárláskor meg lehet kóstolni ezeket is, tanácsadás is van, s ha valaki autóval érkezik, haza lehet vinni egy kis kóstolómintát – ez ingyenes termékmegismerési lehetőség.

Mit tanácsolnál annak, aki hasonló vállalkozásba szeretne belekezdeni?

Hogy legyen álma. És legyen bátor hozzá, hogy megcsinálja. Vízió kell, álom. A pénz nem cél. Üzletet bármiből lehet csinálni, az nem kihívás. A kihívás: alkotni valamit. A pénz pedig következmény.

Forrás: taximagazin.hu

Cikkek

Mit várunk a következő évtől?

Novemberben lezajlott a Magyar Franchise Szövetség évzáró rendezvénye, ahol szakmai előadókkal és kerekasztal beszélgetéssel zártuk az évet.

Iratkozzon fel hírlevelünkre

Magyar Franchise Szövetség • H-1027 Budapest, Margit krt. 64/b • Telefon: +36 20 342 3342 • E-mail: titkarsag(kukac)franchise.hu