Még a kezdeti fázisában jár Magyarországon a vírus terjedése, de már most lehet érezni a maradandó hatását a gazdaságban – olvasható a franchising.hu összeállításában.
A franchise szektort különösen érzékenyen érinti, hiszen a vírus negatív hatásainak elsősorban a vendéglátó szektor és a kiskereskedelem az elszenvedő alanya. Habár vannak olyan üzletek is, ahol különös forgalomnövekedés tapasztalható – például gyógyszertárak és azok az üzletek, ahol bespájzolásra vásárolnak a fogyasztók – összességében elmondható, hogy a vírus negatívan érinti a legtöbb szereplőt.
A magyar franchise szektorra is jellemző, hogy a legnagyobb hálózatok általában a vendéglátásban működnek, itt találhatók a legismertebb brandek is, mint a McDonald’s. Ahogy külföldön, már nálunk is egyre csökkenő kereslet tapasztalható, hiszen a fogyasztók attól félnek, hogy ha egy alkalmazott lebetegedik a konyhában, akkor őket is megfertőzheti. Ezzel kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy a CDC szerint nem bizonyított, hogy a vírus ételen keresztül terjedne, sokkal gyakoribb, hogy a készpénzzel való fizetésnél érintkezéskor vagy egyéb tárgyakon keresztül, de legfőképp cseppfertőzéssel, köhögéssel terjed.
A magyar franchise hálózatok jellemzően a közösségi oldalakon próbálják tájékoztatni ügyfeleiket, itt gyors és rövid üzenetekben könnyen el tudják érni a fogyasztókat. Általánosan az tapasztalható, hogy ahol megoldható ott átállnak a hálózatok az online kiszállításra, ezt javasolja például az AlphaZoo is Facebook oldalán és ez tapasztalható a legtöbb étterem esetében is, házhozszállításra buzdít többek között a McDonald’s, a Bellozzo, a BITE Bakery Café.
Jelenleg Magyarországon két házhoz szállító cég versenyzik, a Wolt és a Netpincér, a nagy franchise hálózatok leggyorsabban velük partnerségben tudják megoldani a szállítást, mindkét futárcég már most megnövekedett rendeléseket tapasztal, de arról számoltak be, hogy lépést fognak tudni tartani a növekvő kereslettel.
Vannak ugyanakkor éttermek, ahol ez nem lehetőség, például a Budapest Makery esetében, ahol nem csak az étel elkészítése alkotja a kínálat részét, de magát az élményt, nem lehet házhoz vinni, nemrégen jelentették be, hogy előre nem látható ideig bezárnak. Ugyanígy tett a BITE Bakery Café, a hálózat mind három üzletét határozatlan ideig bezárja a mai naptól.
Más hálózatok is bezárásra kényszerülnek sajnos, különösen a nagy higiéniai veszéllyel járó szolgáltatókra igaz ez. Vezetői döntés alapján a Stilianos Babauszoda is arról adott tájékoztatást, hogy bezárnak a vírus idejére, mert ezt ítélték meg felelős döntésnek.
A Bubbles mosoda hálózat fertőtlenítő mosásokat vezetett be, illetve megkérték a felhasználókat, hogy egyszerre két főnél több ne tartózkodjon az egységben.
A CBA a felhalmozás ellen szólalt fel és arra kéri a vásárlókat, hogy lehetőleg az érintkezés kerülése végett kártyával fizessenek, legyenek türelmesek és tartsanak távolságot egymás között vásárláskor.
Az oktatási szektort is érzékenyen érinti a helyzet, hiszen a kis tantermekben történő csoportosulás miatt az egyetemeken már most is tanítási szünet van. Többek között emiatt azt jelentette be a Logiscool is, hogy online oktatásra térnek át. Hasonlóan tesz a Don’t Panic Angol, ahol szintén ingyenes, élő angol órákat tartanak majd naponta.
A gyógyszertárak – Alma Gyógyszertárak és BENU – természetesen nem zárnak be a vírus időszakára, ellenkezőleg az tapasztalható, hogy marketing anyagokkal mindkét hálózat a keresletet próbálja terelni, így például előtérbe helyezik a vitaminokat, különböző lázcsillapítókat, amelyeket most fokozottan keresnek a fogyasztók. Illetve az tapasztalható, hogy általános higiéniai tippeket és tájékoztatókat adnak ki a vírus kapcsán.
A most kialakult helyzetből is azt tapasztalhatjuk, hogy milyen fontos szerepe van a hálózatoknál a közösség építésnek. Hiszen egy Facebook oldalt vagy hírlevélküldést leszámítva nehéz lenne hatékonyan kommunikálni a jelenlegi helyzetet a fogyasztók felé. Különösen az induló hálózatok vannak most nehéz helyzetben, ahol ez az online marketing infrastruktúra még nem épült ki, így csak kevés vásárlót tudnak elérni és a legtöbben csak akkor értesülnek a hálózat konkrét intézkedéseiről, ha bemennek az üzletbe és ott találkoznak egy felhívó anyaggal.
A jelenlegi helyzetben elengedhetetlen, hogy a hálózatok egy egyértelmű üzenetben tájékoztassák ügyfeleiket. Fontos, hogy a bizalom fenntartása érdekében egy részletes leírást adjanak a rendszergazdák arról, hogy mit tesznek a fokozott higiénia érdekében, de az is elengedhetetlen, hogy új lehetőségek után nézzenek a csökkenő kereslet esetére – online kereskedés, házhozszállítás – és ezekről szintén tájékoztassák a vásárlókat. Azt is szem előtt kell tartani, hogy jelenleg mindenki nyugtalan, a bizonytalan helyzetben fontos, hogy egy külön posztban is megnyugtassák a fogyasztókat a hálózatok.