Héjja János ma már négy éttermet vezet, pedig 16 éve még a hasábburgonya-sütéssel ismerkedett

Héjja János ma már négy éttermet vezet, pedig 16 éve még a hasábburgonya-sütéssel ismerkedett

Héjja János ma már négy éttermet vezet, pedig 16 éve még a hasábburgonya-sütéssel ismerkedett

Héjja János ma már négy arany íves éttermet vezet, pedig 16 éve még a hasábburgonya-sütéssel ismerkedett. A magyar McDonald’s egyik franchise partnere az éles verseny ellenére is alig várja, hogy újabb egységet vehessen át. (Napi Gazdaság interjú)

Szerző: Hecker Flórián
− Ön műszaki végzettségű ember, mégis lassan két évtizede a McDonald’s franchise partnere. Hogyan kötött ki a gyorséttermeknél?
− Azt is mondhatnám, hogy a színek találkozásáról van szó, hiszen a McDonald’s-os karrieremet megelőzően egy hasonló színeket használó benzinkúthálózatnál dolgoztam Budapesten. Akkor jutottam el egy franchise oknak rendezett fórumra, ahol annyira megtetszett a McDonald’s világa, hogy nyomban felvételre jelentkeztem.
− Mégis mi szólt a McDonald’s mellett?
− Mindenekelőtt az üzleti felfogásuk, amely az akkori Magyarországra kissé becsempészte az „amerikai álmot”. Ráadásul én mindvégig a kereskedelmi szektorban tevékenykedtem, így az értékesítésnek ez a formája sem állt messze tőlem.
− Fővárosi kötődése ellenére az első éttermet Kecskeméten vehette át.
− Ennek az volt az oka, hogy 1998-ban, amikor megkaptam egy étterem vásárlásának lehetőségét, Budapesten nem volt túl nagy mozgolódás, vidéken viszont egyre több McDonald’s nyílt. Azzal pedig kimondottan szerencsés helyzet állt elő, hogy éppen a felkészítő tréning befejezésekor adódott a kecskeméti ajánlat.
− Milyen állomásai vannak egy ilyen felkészítő tréningnek?
− A program egy évig tart, ezalatt az étterem működésének minden részletével meg kell ismerkedni. A betanulás dolgozóként indul, az első hetekben a konyhai teendőket kell elsajátítani; először hasábburgonyát sütöttem, aztán beletanultam a dresszingelésbe és a grillezésbe is, majd kasszáztam. A következő lépésként oktató, majd menedzser minősítést szereztem, végül a műszakvezető és az első helyettesi pozíciók próbája után válhat az emberből étteremvezető, de előtte Chicagóban el kell végezni az egyetem egyik szakkurzusát. A tréningen egyébként a vállalat valamennyi új munkatársának részt kell vennie, éppen azért, hogy a felsőbb pozíciókban dolgozók is tisztában legyenek a McDonald’s-rendszer alapját képező éttermek működésével.
− Hogyan sikerült megállnia a helyét Kecskeméten?
− Bár kiugró eredményeket értünk el, az első néhány év nehéz volt: az 1999-es forgalmat 2002-re megdupláztuk. A növekvő kereslet kiszolgálására később egy drive éttermet is átadtunk. Ez jó döntésnek bizonyult, mert fél éven belül népszerűbbé vált, mint az első kecskeméti egység. Később az új belvárosi plázában egy úgynevezett satelit éttermet is kialakítottunk, amely mindössze 70 négyzetméteres, de a drive-val együtt csaknem 700 ezer vásárlót vonzanak éves szinten, így ez a két egység idővel átvette a közelben található, korábban bezárt első McDonald’s étterem forgalmát.
− A fenntartható üzemi eredményeken túl milyen feltételeknek kell megfelelnie egy franchise partnernek?
− A McDonald’s-rendszer nagyon szigorú elvárásokat támaszt az éttermek üzemeltetésével kapcsolatban. Gyakorlatilag nincs olyan szegmense a ténykedésünknek, amelyet ne mérnének rendszeresen. A vendégélmény minőségének ellenőrzésére időről időre próbavásárlásokat szerveznek, így ellenőrzik a kiszolgálást, a minőséget és a tisztaságot. A rendszeres élelmiszer-biztonsági auditok alkalmával az ételekhez felhasznált összetevőkből vesznek mintát, majd laboratóriumban mikrobiológiai vizsgálat alá vetik azokat. Évente egyszer a felső menedzsment előtt is be kell számolnunk az elvégzett feladatokról.
− Jelenleg Magyarországon 22 franchise tagot tömörít a McDonald’s. Önre, mint partnerre milyen szerep hárul a szervezet működésében?
− Nyolcadik éve veszek részt a vállalat marketingtevékenységének kialakításában. A többi partner ugyancsak egy-egy szegmenst érintő feladatokat lát el a menedzsmentben, így például részt vesznek a humánerőforrás-gazdálkodás vagy az üzemeltetési gyakorlatok tervezésében. A tagok stratégiai kérdésekben is kinyilváníthatják véleményüket, ezekben az ügyvezetéssel együtt gondolkodva születik végső döntés.
− Miként értékeli a gyorséttermek piacán a szereplők közötti versengést? Éles helyzetről beszélünk, vagy már beálltak az arányok?
− Ha a fogyasztók száma jelentős mértékben nem is, megoszlásuk folyton változik.Több éhes száj nemigen lesz, de hogy ki hol csillapítja éhségét, az nincs kőbe vésve. Az utóbbi időben több riválisunk is megjelent Kecskeméten, ami átmenetileg a helyi McDonald’s éttermek forgalmát is érzékenyen érintette. Én mégis jó dolognak tartom a versenytársak megjelenését, mert ösztönzőleg hat ránk. Ez mára meghozta gyümölcsét, a forgalomnövekedést tekintve újra elérjük a korábbi szintet.
− Tavaly óta ön vezeti a szolnoki éttermet is, ezzel együtt pedig már négy egységet irányít. Mennyiben más most éttermet vezetni, mint amikor még újoncnak számított?
− Minden évben voltak kihívások, de ha nem tudnék velük megküzdeni, nem mondtam volna igent a szolnoki felkérésre, sőt, nem gondolkodnék újabb egységek megvásárlásán. Átestünk egy világgazdasági válságon, de a McDonald’s rendszere annyira jól kitalált, hogy ez alig okozott fennakadást a teljesítményünkben. Erősen hiszek a struktúrában, amelynek az életképességére én magam vagyok a példa, hiszen gyakorlatilag az utcáról érkezve váltam franchise partnerré.

 

Cikkek

A franchise előnyei-hátrányai

Mi adja az alapvető motivációt egy franchise hálózathoz való csatlakozáshoz? A franchise-ban az átvevő nemcsak egy ismert márkanevet és egységes arculatot vesz át, hanem a rendszergazda kidolgozott üzleti modelljét, tapasztalatát, tudását, valamint hírnevét. Ez valódi garanciát jelent.

Franchise képzés indul!

Meglévő hálózatát szeretné átalakítani? Vállalkozóként szeretne még többet megtudni a franchise hálózat építéséről? Működő vállalkozásához keres franchise partnereket? Átvevőként csatlakozna egy franchise hálózathoz? Vagy csak

Social Media 2025, ahol az AI-trend születik

Időpont: 2024. szeptember 12. 9:00–16:30 Helyszín: Budapest, Experience Center és Konferenciaközpont, Szentmihályi út 171. 3. emelet. (Parkolás ingyenes!)Távolról: 2024.szeptember 13. 12. órától szeptember 21-ig videón

Iratkozzon fel hírlevelünkre

Magyar Franchise Szövetség • H-1027 Budapest, Margit krt. 64/b • Telefon: +36 20 342 3342 • E-mail: titkarsag(kukac)franchise.hu