Külföldön terjeszkedne a Magyarországon 120 irodával rendelkező ingatlan franchise hálózat, a Duna House. A terjeszkedéshez pedig tőkét vonna be a cég. A tervezett tőkebevonás részleteiről, a cég terjeszkedési terveiről a Portfolio.hu beszélgetett a cég tulajdonosaival, Guy Dymschiz-cel és Doron Dymschiz-cel.
Guy és Doron Dymschiz
A hazai ingatlanpiacon drámai volt a visszaesés a válság alatt. Ti hogyan éltétek meg azokat az éveket
2009-ben az ingatlanpiaci tranzakciók száma 40 százalékkal esett vissza, az új kihelyezett hitelek volumene 85 százalékkal csökkent 2012-re. Természetesen mi is megéreztük a válságot, de ahelyett, hogy behúztuk volna a kéziféket, inkább az értékesítés ösztönzésére és az oktatásra helyeztük a hangsúlyt, így nálunk az irodák száma nem csökkent, 2009-ben a tranzakciók száma csak 1 százalékkal esett vissza, 2010-ben pedig már több ingatlant adtunk el, mint a válság előtt, és 2014-ig folyamatosan, évről évre növekedést tudtunk elérni. Tavaly már kétszer annyi ingatlant adtunk el, mint 2008-ban, ami azért is unikális, mert az elmúlt években voltak olyan hálózatok, amelyek teljesen eltűntek vagy nagymértékben zsugorodtak. Természetesen nálunk is voltak költségcsökkentési, költségallokációs lépések, újragondoltuk a fejlesztéseket, és ha kellett, leállítottuk ezeket, de a hangsúly nem elsősorban a költségcsökkentésen, hanem a bevételek növelésén és az eredményesség megőrzésén volt.
Ez így van, 2010-ben már túlléptünk a válság előtti tranzakciós számon, de a csökkenő ingatlanárak miatt visszaeső jutalékbevételeken keresztül mi is megéreztük a válságot. Nem volt jó a hangulat az ingatlanpiacon, a Duna House is valamelyest visszafogta a működését, részletesen megvizsgáltuk, hogyan lehetne hatékonyabbá tenni a céget, és ez sok esetben új pozíciók megnyitásával és az alkalmazotti létszám bővítésével járt együtt.
Az elmúlt hónapokban már szinte mindenhol a hazai ingatlanvásárlási őrületről lehet hallani.
Ti mikor láttatok először fordulatra utaló jeleket az ingatlanpiacon?
Érdemes különválasztani, hogy mi történt az ingatlan- és hitelpiacon, és mi történt a DH-nál. Míg nálunk a tranzakciószámok 2009 óta folyamatosan emelkedtek, a hitelpiacon 2012-ben volt a mélypont és 2013-tól éreztünk egyfajta erősödést, az ingatlanpiacon pedig 2014 közepén kezdtünk érezni egyfajta felpezsdülést. Volt egy szép, de sajnos rövid időszak a végtörlesztést követően, ami azért arra jó volt, hogy megmutassa, milyen erő lenne a piacon.
A nemzetközi terjeszkedés már 2007 óta szerepelt a céljaink között. 2008-ban majdnem megtettük az első lépést, a romániai piacra akartunk belépni egy viszonylag nagy horderejű lépéssel, de pont akkor jött a gazdasági válság, úgyhogy ezt azonnal leállítottuk. 2011-ben már más koncepcióval, visszafogottabban indultunk el, Prágában nyitottunk saját irodákat, a korábban tervezettnél sokkal kisebb befektetéssel. Ott az volt a főcélunk, hogy inkubátort hozzunk létre, ahol meg tudjuk tanulni a nemzetközi működés sajátosságait. A lokalizációs folyamat egy nagyon fontos tanulság volt a cseh iroda megnyitásánál, láttuk azt, hogy a Magyarországon már jól működő rendszert külföldön nem lehet egy az egyben implementálni. Mostanra azonban eljutottunk odáig, hogy a következő sebességbe kapcsoljunk Prágában, emellett folyamatosan nézzük a régiós országokat, keressük a megfelelő belépési pontokat.
Így van, tőkebevonás segítségével szeretnénk egyrészt továbbfejleszteni a multibrand stratégiára épülő tevékenységeinket, szinergikusan bővíteni a tevékenységi palettát másrészt felvásárlásokat is tervezünk.
Ezt nem tudjuk megerősíteni. Viszont napirenden van, hogy egy másik országban (Csehországot is beleértve) vegyünk egy már működő hálózatot. Nem zöldmezős beruházásokat tervezünk, mint amit Magyarországon és Csehországban is megvalósítottunk, meglévő cégvásárlásban gondolkodunk. Hosszabb távú tervünk az, hogy többországban jelen legyünk, nemzetközi piaci szereplők akarunk lenni az ingatlanközvetítésben és az ehhez kapcsolódó szolgáltatásokban.
2013-ban elfogadtunk egy multibrand stratégiát, láttuk, hogy nem csak a DH-n belül kell továbbfejlődnünk, nem kizárt, hogy más márkák is legyenek a cégcsoportban. Ennek az első lépése az volt, hogy piaci szereplőkkel tárgyaltunk az esetleges felvásárlásról Magyarországon, de végül arra a következtetésre jutottunk, hogy mivel nagyon jól ismerjük a helyi piacot, már a teljes infrastruktúra ki van építve, sokkal kockázatmentesebb és racionálisabb lenne, ha mi indítanánk nulláról egy új brandet, ez a Smart Ingatlan, ami tavaly ősszel indult.
Az USA-beli Realogy talán ilyen. Az a vállalat szintén multibrand stratégiát követ, széleskörű szolgáltatáspalettával rendelkezik, saját irodákat is működtetnek, akvizíciókkal bővültek, és két éve tőzsdére léptek.
Mindent megvizsgálunk, a részvénykibocsátást is, elképzelhető, hogy több irányba indulunk el.
Erről még túl korai beszélni. Amikor véglegesen eldől, hogy milyen irányba indulunk el, akkor tudjuk megmondani, de nem arról van szó, hogy csupán néhány százmilliós hitelt vennénk fel egy banktól.
Ez egyrészt rajtunk múlik, másrészt a tőkepiacokon. Nem biztos, hogy az időzítés teljes mértékben előre látható. Mi a következő hónapokban tervezzük véglegesíteni, hogy pontosan milyen formában szeretnénk a tőkebevonást, de hogy pontosan mikor történik a lépés, azt egyelőre nem tudjuk.
A döntés már idén megszülethet. Persze, ha mondjuk szeptemberben Görögország kilép az Eurózónából, akkor valószínűleg ez a mi döntésünkre is hatással lehet.