Know-how

Know-how

Know-how

A KNOW-HOW MEGHATÁROZÁSA
(részlet a Franchise vállalkozás c. könyvből – szerző: dr. Mandel Katalin)

Know-how (1)

A “know-how” nem szabadalmaztatott tapasztalati információk olyan csomagját jelenti, amely a gyakorlat és a Franchise Rendszergazda ellenőrző vizsgálatának eredményeként jön létre és amely titkos (2), értékkel bíró (3) és azonosított (4).

Titkos (2)

A “titkos” annyit jelent, hogy a know-how, mint a komponensek pontos elrendezésének és összeillesztésének együttese, nem általánosan ismert, vagy könnyen hozzáférhető; nem korlátozott egy szűk értelemben arra, hogy a know-how minden egyes komponensének teljesen ismeretlennek és hozzáférhetetlennek kell lennie a Franchise Rendszergazda üzleti vállalkozásán kívül.

Értékkel bíró (3)

Az “értékkel bíró” azt jelenti, hogy a know-how olyan információt tartalmaz, amely fontos a termék vagy a szolgáltatás nyújtásának végfelhasználó részére történő értékesítéséhez, és különösen olyat, amely a termék feldolgozására vagy a szolgáltatás nyújtásával kapcsolatos, a fogyasztóval való foglalkozás módszerére, az ügyvitelre és a pénzügyi menedzsmentre vonatkozik; a know-how-nak hasznosnak kell lennie a Franchise Vállalkozó részére azáltal, hogy a szerződés aláírásának idején alkalmas a Franchise Vállalkozó versenyhelyzetének kihasználására, különösen azáltal, hogy javítja a Franchise Vállalkozók teljesítményét, illetve segíti őket abban, hogy új piacon jelenjenek meg.

Azonosított (4)

Az “azonosított” azt jelenti, hogy a know-how-nak egy megfelelően tömör módon írásban rögzítettnek kell lennie, lehetővé téve annak ellenőrzését, hogy az kielégíti-e a titkosság és értékes tartalom kritériumát; a know-how leírása a franchise szerződésben, vagy egy különálló dokumentumban ismertethető, vagy bármilyen más, megfelelő formában rögzíthető.

*  *  *

A franchise a maga működésében, a know-how szigorú átadásával, a betanítással, folyamatos képzéssel egy igazi adaptációs stratégia. Örvendetes tény, hogy Magyarországon sok külföldi hálózat van jelen és egyre több magyar hálózat lépi át az országhatárt és terjeszkedik külföldön tanulva és tovább adva a vállalkozás, vállalkozásalapítás művészetét.

A franchise önmagában még nem garancia a sikerre, a sikerhez szükséges tényezőket figyelembe kell venni ahhoz, hogy a lehető legkisebbre csökkentsük az esetleges kudarc kockázatát. A rendszergazda nem csupán „átad” egy terméket vagy szolgáltatást a franchise átvevőnek.
Az Európai Etikai Kódex szerint át kell adnia a jogokat a márkanév használatára vonatkozóan, úgyszintén a többi megkülönböztető jelzést illetően, amiről a fogyasztó azonosítani tudja a terméket.
Továbbá biztosítania kell a tapasztalatból származó tudást, a know-how-t, a technikai és kereskedelmi módszereket és folyamatokat. Ennélfogva egy átfogó üzleti tudást képes nyújtani az átvevő számára, aki ennek birtokában nagy magabiztossággal léphet be a hálózatba.

Cikkek

Az online és az offline ötvözete franchise-ban

A Mr Jeff egy áttörő technológiát alkalmazó mosodai franchise, amely gördülékeny, 48 órán belüli felvételt és házhoz szállítást kínáló applikáció alapú szolgáltatásával több mint 40 országban modernizálja

2021. évi Franchise Díjak pályázati kiírása

Újra kiírásra kerülnek a Magyar Franchise Szövetség pályázatai franchise rendszergazdáknak, illetve átvevőknek. Pályázzon a Magyar Franchise Szövetség díjaira, vagy indítsa el valamely kiemelkedő franchise partnerét

Iratkozzon fel hírlevelünkre

Magyar Franchise Szövetség • H-1027 Budapest, Margit krt. 64/b • Telefon: +36 20 342 3342 • E-mail: titkarsag(kukac)franchise.hu