KÉPZÉS, OKTATÁS A FRANCHISE HÁLÓZATBAN
(részlet a Franchise vállalkozás c. könyvből, “A Franchise hálózatok élete” című fejezetéből – szerző: dr. Mandel Katalin)
A tudás, a megszerzett ismeretek átadása az egyik központi pillére valamennyi franchise hálózatnak. A rendszergazda átvevői számára több fázisban, képzéseken keresztül adja át az üzletvitelhez, termék/szolgáltatás ismerethez szükséges tudást.
Kezdeti betanítás
Minden egység nyitásánál a rendszergazda betanítja franchise átvevőit az üzletvitelre, hogyan irányítsa, működtesse franchise üzletét.
A képzés alatt az átvevők elsajátítják mindazt az ismeretet, amit ismerniük kell a termékekről és/vagy a szolgáltatásokról. Amennyiben az átvevő még nem rendelkezik megfelelő üzlethelyiséggel, itt ismeri meg, milyen paraméterek alapján kell kiválasztani a vállalkozása számára legmegfelelőbb helyet. Megtanulja, milyen módon válassza ki és ellenőrizze alkalmazottait, tanácsokat kap, hogyan építse ki és tartsa meg vendégkörét.
Megemlítendő, hogy számos hálózatnál olyan franchise partnereket részesítenek előnyben, akik nem rendelkeznek az adott területen tapasztalattal. A rendszergazda úgy véli, hogy ebben az esetben az átvevő jobban fogja követni a meglévő üzleti koncepciót.
A betanítás időtartama lehet az üzlet bonyolultságától függően néhány nap vagy akár több hét. A képzésre sor kerülhet a franchise központban, az átvevő üzletében, de rendszerint a kettő kombinációja adja a betanítást (nyitás előtt a képzés a központban, majd utána az átvevő üzletében folytatódik). Sok esetben a betanítás utolsó szakasza egy harmadik egységben, az ún. keresztapa üzletben történik. Ez a nagy tapasztalattal rendelkező franchise partner tökéletesíti az új átvevő gyakorlati ismereteit….
Folymatos támogatás
A Rendszergazda megfelelő csapattal rendelkezik ahhoz, hogy segítse franchise átvevőit a marketing, technológia vagy bármilyen más területen, amely gondot okoz partnerei számára. Az átvevő bármikor felveheti a központban az illetékes szakemberrel a kapcsolatot, ha kérdései vannak, vagy kétségei támadnak működésével kapcsolatban.
Számos esetben a franchise átvevők tapasztalatcseréje is nagyon hasznos, megosztják egymással a felmerülő problémák kezelési módját. A franchise rendszereknél fontos, hogy az átvevők által kért támogatás elérhető legyen. A rendszergazda által nyújtott támogatás célja, hogy biztosítsa mind az átvevő, mind az átadó üzleti sikerét. A franchise átvevők számára a biztonság érzetet ad, hogy nem „magányos farkasként” végzik tevékenységüket, hanem mindig számolhatnak a rendszergazda támogatásával.
A támogatás mértéke és típusa nagy mértékben függ a franchise központ méretétől, felépítésétől. Bizonyos támogatásokkal minden rendszer esetében számolhatunk, mint a kezdeti betanítás és rendszeres képzés.
Folyamatos segítségnyújtás
Egy jó rendszergazda folyamatosan segíti átvevőit. A működési kézikönyv akármilyen átfogó is, üzlete megnyitása után számos kérdés merülhet fel az átvevőben. A rendszergazda a felelős, hogy megfelelő kommunikációs csatornákat alakítson ki a felmerülő kérdések, aggályok kezelésére. Nagy hálózatoknál a központban mindig elérhető egy szakember, aki bármikor segít a problémák megoldásában.
Számos hálózatnál biztosítanak nem kötelező jelleggel az átvevők számára különböző képzéseket, amelyeken (számos esetben a képzés költségének megfizetésével) bármely átvevő saját döntése alapján részt vehet. Ezeken a tanfolyamokon az átvevő elsajátíthat például vállalkozási, munkaügyi, könyvviteli, jogi ismereteket.
Az átvevőknek még a csatlakozás előtt korrekt tájékoztatást kell nyújtani arról, hogy a franchise szerződés időtartama alatt adott betanítást, segítséget, képzést milyen feltételekkel biztosít a rendszergazda.