Önköltségszámítás: a sikeres üzleti stratégia láthatatlan motorja

Önköltségszámítás: a sikeres üzleti stratégia láthatatlan motorja

Önköltségszámítás: a sikeres üzleti stratégia láthatatlan motorja

A jelenlegi gazdasági kihívásokkal és magas inflációval terhelt makrogazdasági környezetben kiemelten fontos kérdéssé vált, hogy a vállalkozások hogyan tudnak a piacon versenyképesek és eredményesek maradni. Az ICT Európa elsősorban a hazai KKV szektor számára szeretne iránymutatást adni azzal kapcsolatosan, hogy a megfelelő önköltségszámítás kialakítása és fenntartása révén hogyan tudják vállalati nyereségességüket növelni.

Minden cég arra törekszik, hogy a folyamatosan növekvő költségeit lehető legjobban optimalizálja, és ugyanakkor a bevételeket maximalizálja. Ehhez azonban kulcsfontosságú a megfelelő vezetői döntések meghozatala, amelyeket nem ad-hoc módon, hanem racionális, megbízható információk birtokában érdemes meghozni.

Ezen információk alapját minden esetben az előzetes kalkulációk és elemzések adhatják meg.

Nincs ez másképp a költséghatékonyság és a bevételmaximalizálás esetben sem. Noha az önköltségszámítás nem minden cég számára kötelezettség, mégis mindenkit érint valamilyen formában.

Sokan azt gondolnánk, hogy önköltséget számítani csakis egy termelő cég esetben lehet releváns, azonban ez nem igaz. Gondoljunk csak bele, minden vállalkozás esetében elmondható, hogy az eredményes működés egyik alappillére a megfelelő árképzés, és az ezen keresztül meghatározott eladási ár, amelynek nem csak hogy a költségeket kell fedeznie, de ugyanakkor profitot is kell termelnie a vállalkozás számára.

Ahhoz, hogy az árazás megfelelő legyen, fontos tisztába lenni minden felmerülő költséggel.

Itt természetesen nem csak az anyagárakat kell figyelembe vennünk, hanem minden olyan egyéb közvetett költséget is, amelyek termékünk/szolgáltatásunk előállításával kapcsolatosan felmerülnek. Gondolhatunk itt olyan egyéb kiadásokra, mint például a munkaerő, üzemeltetési költségek, rezsi, bérleti díj, vagy az egyéb adminisztrációs költségek, de a menedzsment költségek is idesorolhatóak. Ezeket is fel kell osztanunk annak érdekében, hogy az eladási árat minél pontosabban meg tudjuk határozni.

Így tehát egyértelműen elmondhatjuk, hogy amennyiben nem termelünk, hanem szolgáltatást nyújtunk legalább ugyanolyan fontos, hogy a költségeinket megfelelően felmérjük, és az árazást ez alapján határozzuk meg.

Mivel az előállítási költségek nagy része külső tényezőktől függ példaként említhető itt a beszerzés, nagyon fontos, hogy azokat folyamatosan nyomon tudjuk követni. Ha nem vagyunk tisztában az összes felmerülő kiadásunkkal, akkor nem tudjuk, hogy az eladási ár valójában mekkora fedezetet biztosít. Így könnyen előfordulhat, hogy a bevételünk nem is fedezi a költségeinket, és a termék-vagy szolgáltatás előállítás veszteséges lesz, ami pedig hosszútávon a vállalkozás jövedelmezőségét veszélyeztetheti.

Az önköltségszámításnak vannak azonban további előnyei is.

Időnként előfordulhat olyan eset is, hogy csak egy már megkötött ügyfélmegállapodás után szembesülünk azzal a ténnyel, hogy a költségeink jóval magasabbak lesznek, mint amennyit az ügyfelünk fizetni fog nekünk.

Ebben az esetben döntésre kényszerülünk: visszalépünk, vagy megpróbáljuk az üzleti folyamatokat újra értékelni. Az újraértékelés azonban csak akkor lehet sikeres, ha pontosan tisztában vagyunk a felmerülő költségeinkkel.

Nem elhanyagolandó tényező a fejlődés sem. Vállalkozásunk abban az esetben tud hosszútávon sikeresen működni, ha képesek vagyunk nyomon követni a folyamatosan változó piaci trendeket, és új innovációkat tudunk piacra dobni.

Mielőtt azonban új terméket/szolgáltatást kínálnánk mindenképpen előzetes számításokat kell végeznünk az előállítási folyamathoz kapcsolódóan: milyen erőforrások szükségesek, azok mennyibe fognak kerülni, mit tudunk profitálni az innováció révén.

Az új termék/szolgáltatásfejlesztési folyamatnak gondosan magában kell foglalnia a folyamatban lévő költségkalkulációkat, hogy a végeredmény potenciálisan sikeres legyen.

A megfelelő költségkalkuláció lételeme az önköltségszámítás.

Időnként szembesülhetünk olyan esettel is, hogy egy ügyfelünk nagymennyiségű terméket/szolgáltatást kíván megvásárolni, és ehhez egyedi árazást kíván. Ahhoz, hogy tudjuk, hogy mi az az ár, amit még vállalkozásunk kockázatmentesen biztosíthat kulcsfontosságú az önköltség pontos meghatározása.

Nem utolsó sorban az önköltségszámítás az ügyfélkezelésben is segítségünkre lehet.

A költségek gyakran az egyes vásárlók és a piacra lépési csatornák függvényében változnak.

Ha tisztában vagyunk vele, hogy a költségek hogyan változnak ezen szegmensek tekintetében, az egyfelől az ügyfélkeresési döntéseinkre, másfelől az ügyfélkeresési folyamatra is hatással van. A költségek ismerete által a vállalkozás jobban képes feltérképezni, hogy milyen típusú ügyfelekre érdemes fókuszálnia.

Mint ahogy az látszik, a megfelelő önköltségszámítás nagyon nagy mértékben hozzájárul vállalkozásunk eredményes, hatékony és versenyképes működéséhez.

Nem mindegy azonban, hogy magát a kalkulációt hogyan alakítjuk ki, milyen modell révén határozzuk meg a kiadásokat. Ahány cég, annyi folyamat, és annyi különböző tényező.

Ahhoz, hogy a megfelelő kalkulációs modellt tudjuk vállalkozásunk számára kialakítani érdemes külső tanácsadó segítségét igénybe venni.

A tanácsadó segíthet felmérni azokat a paramétereket, amiket mindenképpen érdemes figyelembe venni majd az önköltségkalkuláció kialakításához, továbbá támogatást nyújt a számviteli törvény által is előírt önköltségszámítás rendszer szabályzatba foglalásához.

Írta: Pető-Szűcs Anett, az ICT Európa számviteli szakértője

Felmerülő kérdéseivel, vagy további információért az alábbi elérhetőségek egyikén kaphat tájékoztatást:

Németh István – key account manager
Mobil: +36-70-326-9202
E-mail: Nemeth.Istvan@icteuropa.hu

Cikkek

Cégmarketing trendek – 2024

A PP Konferenciaközpont és a BKIK ezúton hívja meg a Magyar Franchise Szövetség tagjait a Cégmarketing trendek – 2024 című konferenciájára. A jelentkező hálózatok képviselői

Iratkozzon fel hírlevelünkre

Magyar Franchise Szövetség • H-1027 Budapest, Margit krt. 64/b • Telefon: +36 20 342 3342 • E-mail: titkarsag(kukac)franchise.hu